Mierna konzumácia alkoholu je podľa niektorých prospešná. Čo na to hovorí veda?

Mierna konzumácia alkoholu je podľa niektorých prospešná. Čo na to hovorí veda?

Simon Kopunec03.03.2022

Je lepšie úplne abstinovať? Má sem-tam nejaký drink, resp. alkohol paradoxne pozitívne účinky na zdravie, ak sa to nepreháňa? Odpoveď "všetko s mierou" stále platí, ale poďme sa do toho ponoriť hlbšie.

Keď by sme si mali charakterizovať "miernu" konzumáciu alkoholu, bavíme sa o jednom až dvoch drinkoch za deň. Na môj vkus je to viac než mierna konzumácia, ale také sú stanovy, pričom samozrejme "1 drink" znie v rôznych štúdiách rôzne. Mayo Clinic definuje jeden drink takto:

  • Pivo (5 % alkoholu) - 355 ml
  • Víno (12 % alkoholu) - 148 ml
  • Tvrdé (40 % alkoholu) - 44 ml

Všeobecne, aj keď sa to v literatúre líši, je jeden drink synonymom pre cca 12-15 g alkoholu. Ako teda vidíš v Mayo Clinic definícii, pre pivo by to znamenalo dajme tomu 3 pivá (čiže cez liter piva). Keď si k týmto nezrovnalostiam, čo je vlastne "mierna" konzumácia a ako konkrétne je stanovená z hľadiska počtu drinkov pripočítame fakt, že väčšina dát je observačných, tak asi vidíš, že motať sa v tejto "alkohol/zdravie" skladačke je celkom náročné.

Na druhej strane, ak hovoria o 1-2 drinkoch za deň, myslia tým fakt za deň a scenár, kedy drinky "za deň" ušetríš a doženieš to napríklad všetko v piatok viacerými drinkami, to už mierna konzumácia nie je a takýto scenár je skôr spájaný so zvýšeným rizikom infarktu a mŕtvice. A zároveň to je definované ako "heavy drinking", pričom u bežného dospeláka to zodpovedá konzumácii viac ako 5 nápojov u mužov alebo viac ako 4 nápoje u žien približne za dve hodiny. Štúdie sa líšia aj v tejto definícii, niektoré používajú hranicu 3 a viac nápojov za 1 až 2 hodiny a iné od 3 do 6 a viac nápojov na jedno posedenie. Guláš.

undefined

Čo teda tá "mierna" konzumácia?

Nejaké potenciálne benefity sa spájajú s pitím dvoch a menej nápojov denne u mužov a maximálne jedným drinkom u žien. Prečo a ako?

Pre prístup k Premium obsahu je nutné sa prihlásiť

Čo je Fitclan Premium?

Možnosť, ako podporíš Fitclan tím a našu dlhoročnú prácu, no zároveň získaš skvelé výhody členstva, ktoré je len za 3.99 €/mesiac (97 Kč). Pri ročnom predplatnom máš 2 mesiace zadarmo. Neviažeš sa a členstvo môžeš kedykoľvek zrušiť.

Aké budeš mať výhody?

  • Odomkneš si prístup k 350+ Premium článkom
  • Získaš Fitclan Progress dokument na zaznamenávanie progresu, s grafmi, štatistikami a prepojením s MyFitnessPalom
  • Dáme ti výživovú a tréningovú pyramídu (príručku) v hodnote 30 € úplne zadarmo
  • Budeš mať výraznú zľavu (až do 40 %) na semináre/webináre, možnosť kúpiť lístok v predpredaji a všetko sa dozvieš ako prvý
  • Zľavy na všetko z Fitclan Shopu
  • Zľava na celý košík na aktin.sk & aktin.cz
  • Zľava 30 % na Fitclan DOMA (3-mesačný tréningový plán na základe našich videí, tabuliek a tréningov)
  • Otázky a odpovede + poradenstvo pri doplnkoch výživy zdarma
  • Zľavy na permanentky do vybraných posilňovní na Slovensku a v Česku

Nie si Premium člen? Predplať si členstvo (klik) a do pár minút si už môžeš užívať výhody!

ZDIEĽAŤ
Simon Kopunec

Simon Kopunec

Kedysi som trávil dni (niekedy aj noci) na serveroch Call of Duty. Dnes je to posilka a evidence-based svet výživy/zdravia. Založil som Fitclan a s celým tímom sa ti snažíme pomôcť na ceste za lepším, zdravším a úspešnejším ja. Samozrejme bez mýtov, bullshitu, a tak, aby si si užíval(a) celý ten proces.

Prihlásiť sa k odberu noviniek

Dostávajte všetky novinky od fitclan.sk